نشست علمی «روش‌شناسی و روش نحوآموزی در حوزه بر اساس کتاب البهجه المرضیه و مغنی الأدیب» Reviewed by Momizat on . نشست علمی با موضوع «روش‌شناسی و روش نحوآموزی در حوزه بر اساس کتاب البهجة المرضیة و مغنی الأدیب» توسط حجت الاسلام جواد آسه برگزار شد. استاد ادبیات عرب مدرسه حضرت نشست علمی با موضوع «روش‌شناسی و روش نحوآموزی در حوزه بر اساس کتاب البهجة المرضیة و مغنی الأدیب» توسط حجت الاسلام جواد آسه برگزار شد. استاد ادبیات عرب مدرسه حضرت Rating: 0
شما اینجا هستید: خانه » معاونت پژوهش » نشست علمی «روش‌شناسی و روش نحوآموزی در حوزه بر اساس کتاب البهجه المرضیه و مغنی الأدیب»

نشست علمی «روش‌شناسی و روش نحوآموزی در حوزه بر اساس کتاب البهجه المرضیه و مغنی الأدیب»

نشست علمی با موضوع «روش‌شناسی و روش نحوآموزی در حوزه بر اساس کتاب البهجه المرضیه و مغنی الأدیب» توسط حجت الاسلام جواد آسه برگزار شد.
IMG_0091
استاد ادبیات عرب مدرسه حضرت فاطمه معصومه (علیها سلام) در این نشست بیان داشت:
هدف از فراگیری هدایه و صمدیه تسلط بر تطبیق قواعد نحوی است به همین جهت باید هنگام آموزش هدایه و صمدیه تمام توان را باید صرف برای تطبیق قواعد نحوی روی آیات، روایات، متون عربی و… کرد. البته باید جزوه تمرینی شامل آیات، روایات و متون به صورت هدفمند و مناسب با سطح فراگیران تهیه شود.
البهجه المرضیه تجمیعی است از آرای ابن مالک در کتاب های شرح کافیه، شرح التسهیل، شرح العمده و نکت علی مقدمه ابن حاجب
سیوطی از تألیف کتاب البهجه المرضیه این اهداف را دنبال کرده است:
الف. ارائه روش استنباط قواعد نحوی.
ب. طرح قواعد نحوی به صورت گسترده.
ج. استفاده از قواعد توجیهی.
د. طرح اختلافات نحویان و بیان مواجهه ابن مالک با این اختلافات با استفاده از مبنای ابن مالک بر اساس دانش نحو.
علم اصول نحو: در کنار علم نحو علم دیگری به نام اصول نحو وجود دارد. نسبت اصول نحو به نحو، همانند نسبت اصول فقه به فقه است یعنی اصول نحو مشتمل بر یک اصول و قواعدی است که قواعد نحوی بر اساس آنها استنباط و استخراج می ‌شود. این علم شامل چهار مبحث است:
الف. سماع (از قرآن و قرائات، روایات، شعر، نثر و ضرب المثل).
ب. قیاس.
ج. اجماع.
د. استصحاب.
IMG_0088
با فراگیری هدایه و صمدیه و بدون گذراندن مقدمه‌ای شامل مباحثی مانند تاریخ نحو ، مکاتب نحوی و… نمی‌توان به فراگیری شرح سیوطی رداخت، بلکه باید دوازده جلسه مقدماتی آموزش دیده شود.
اختلاف در قواعد نحوی ناشی از:
الف. اختلاف مکاتب نحوی.
ب. اختلاف مبانی نحویان.
ج. اختلاف در تطبیق قواعد نحوی بر آیات و روایات و… .
مفهوم‌شناسی دو اصطلاح قاعده نحوی و قاعده توجیهی:
قواعد نحوی: قاعده‌ای که در تمامی موارد به کار می‌رود و مختص به باب خاصی از نحو است.
قواعد توجیهی: قاعده‌ای که در تمامی موارد به کار می‌رود و مختص به باب خاصی از نحو نیست.
IMG_0092
به ابن هشام گفتند یک کتاب تفسیری بنویس گفت مغنی کفایت می‌کند. از این رو «مغنی اللبیب» کتابی تفسیری است.
ابن هشام وقتی به آیه‌ای می‌رسد، همه مفردات آن را ترکیب نمی‌کند؛ چون این سطح کتاب صمدیه و هدایه است. بلکه همانندشرح سیوطی در مقام بیان و اثبات قواعد نحوی و افزون بر این درصدد بیان بطبیق قواعد نحوی از سوی نحویان و مفسران و نقد و نظر درباره آنها است.
ابن هشام در مغنی اللبیب نشان می‌دهد که فقط با استفاده از علوم ادبی (لغت، صرف، نحو و بلاغت) نمی‌توان به مراد جدی خداوند متعال از آیات دست یافت بلکه باید از قرائن دیگر، مثل آیات دیگر، سیاق آیه، شأن نزول و مانند اینها استفاده کرد.
در میان علوم ادبی( لغت، صرف، نحو، بلاغت) نحو از همه مهم تر است زیرا تا جمله تشکیل نشود، لغت و صرف اهمیت پیدا نمی‌کند و بلاغت هم معنا نخواهد داشت.

درباره نویسنده

طلبه فاضل

بسم الله الرحمن الرحیم / از اینکه اوقات خود را در این سایت سپری می کنید خوشحالیم. ان شاالله توانسته باشيم آنچه كه ازما انتظار داريد دراختيار شما گذاشته باشيم. همچنین شما می توانید با نظرات خود ما را خوشحال کنید.

تعداد نوشته ها : 266

دیدگاه (1)

ارسال یک دیدگاه

© تمامی حقوق این سایت متعلق به مدرسه علمیه فیضیه مازندارن می باشد توسط بیگ تم

بازگشت به بالا