مدرسه علمیه فیضیه مازندران Reviewed by Momizat on . دیباچه اساس تشکیل حوزه های علمیه ادامه خط پاک پیامبران و امامان معصوم علیهم السلام بوده است . هدف از تاسیس حوزه ها، تهذیب نفس و تعلیم و تعلم است و این چیزی است دیباچه اساس تشکیل حوزه های علمیه ادامه خط پاک پیامبران و امامان معصوم علیهم السلام بوده است . هدف از تاسیس حوزه ها، تهذیب نفس و تعلیم و تعلم است و این چیزی است Rating: 0
شما اینجا هستید: خانه » دسته‌بندی نشده » مدرسه علمیه فیضیه مازندران

مدرسه علمیه فیضیه مازندران

862346

دیباچه

اساس تشکیل حوزه های علمیه ادامه خط پاک پیامبران و امامان معصوم علیهم السلام بوده است . هدف از تاسیس حوزه ها، تهذیب نفس و تعلیم و تعلم است و این چیزی است که تمام انبیا برای آن مبعوث شده اند و پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله برای تحقق این هدف بیش از سایر پیامبران متحمل سختیها و دشواریها شده است چنانچه بر فضلا و اهل علم پوشیده نیست .

اما امروز چه کسانی این وظیفه سنگین را به عهده می گیرند؟ آنها که صداقت پیامبران و امامان معصوم را باور کرده و به امانت و خلوص آنها مطمئن گشته اند، براحتی از خود مایه گذاشته و این بار سنگین را بر عهده می گیرند چنانچه مرحوم شیخ طوسی مؤسس حوزه علمیه نجف اشرف و مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی مؤسس حوزه علمیه قم اعلی الله

مقامهماالشریف از بارزترین و کاملترین نمونه های آن می باشند .

و مرحوم شیخ کبیر (۲) صاحب کتاب سراج الامه فی شرح اللمعه و مرحوم صدراعظم و کاظم بیکی و مرحوم علامه شیخ علی حائری مازندرانی و برادرش شیخ محمد صالح مازندرانی صاحب تالیفات متعدد و مرحوم حجه الاسلام اشرفی و دیگران، برخاسته و در زنده نگه داشتن این هدف مقدس، صادقانه تلاش کرده و متحمل دشواریهای زیادی نیز شده اند .

در این شهر کوچک نزدیک به بیست حوزه علمیه وجود داشته که همگی دارای رونق زیادی بوده اند و به همین دلیل مراجعت طلاب و فضلا از شهرهای دیگر به این شهر زیاد بوده است . بزرگانی مانند مرحوم آیه الله کوهستانی و مرحوم آیه الله فاضل استرآبادی و دیگران که پس از گذراندن دوره مقدمات در مشهد مقدس، برای تحصیل سطح عالی از بهشهر

و نوکنده به این شهر هجرت کرده اند، و اکنون نیز حوزه های این شهر دارای رونق است .

در این میان «مدرسه علمیه فیضیه بابل » نیز که مورد بحث ماست براساس همان انگیزه ای که مورد تاکید پیشینیان بود پایه گذاری شده است . این حوزه علیرغم مشکلاتی که در ابتدای تاسیس آن وجود داشت (مانند هرکار سنگین دیگر) با عنایات و توجهات حضرت بقیه الله الاعظم همه مشکلات را یکی پس از دیگری پشت سر گذاشته . اکنون یکی از حوزه های موفق این منطقه به حساب می آید .

معرفی اجمالی

بنای فیضیه مازندران در کنار شهرستان بابل در روستایی به نام سلطان محمدطاهر در سال ۱۳۶۲ شمسی در زمینی به مساحت پنجاه هزار متر و زیربنای پنج هزار متر مربع تاسیس شد و در تابستان ۱۳۶۳ با ۲۵ نفر محصل شروع به فعالیت و پرورش طلاب نمود، از ویژگیهای بارز این حوزه نظارت مستمر و همه جانبه رئیس محترم حوزه و وجود اساتید لایق و کارآمد، در تمام ساعات شبانه روز است .

اشراف و نظارت شبانه روزی ریاست و اساتید محترم حوزه از یک سو و وجود طلابی مستعد و آماده از سوی دیگر، باعث شده تا برخی از آنها در مدت کمتر از پنج سال کفایه الاصول را به اتمام رسانده و در امتحانات کتبی و شفاهی پایه دهم مدیریت حوزه علمیه قم نمره های خوبی کسب نمایند، و همچنین این امکان را برای بعضی دیگر نیز به وجود آورده که در مدت شش سال صلاحیت تدریس شرح لمعه و اصول الفقه را با حکم رسمی و ابلاغ مدیریت حوزه علمیه قم پیدا کنند . ضمنا وجود کتابخانه ای غنی و جامع که تمام وقت در اختیار طلاب است، نیز در

موفقیت این عزیزان بی تاثیر نبوده است، کتابخانه مذکور سرشار از کتابهای مختلف و مورد نیاز طلاب در موضوعات فقه، اصول، منطق، فلسفه، تاریخ، حدیث، اعتقادات، اخلاق، تفسیر، لغت، ادبیات، نهج البلاغه و دهها عنوان دیگر است .

عوامل مؤثر در پیشرفت حوزه های شهرستانها

یکی از عوامل مؤثر در پیشرفت حوزه های شهرستان این است که دارای مدیر ورزیده و اساتید خوب و با تجربه باشد; و آنان به دیدگاهها و خواسته های مشروع طلاب پاسخ صحیح دهند و آنها را در رفع مشکلات درسی، فکری و مالی یاری کنند; این طور نباشد که طلبه برای بعضی از درسهای خود استاد نداشته باشد و یا برای مطرح کردن مشکلاتش مشاور خوب نداشته باشد؟ و این میسر نمی شود مگر با بودن مدیران پرتلاش و دلسوز و اساتید مجرب و پرحوصله در حوزه های شهرستان، و خیلی بجاست که شورای عالی حوزه

علمیه قم برای تربیت این گونه اساتید و مدیران بیشتر سرمایه گذاری کرده و نظر آنها را به حوزه های شهرستان جلب نماید .

عامل دیگری که در پیشرفت حوزه های شهرستان مؤثر است ارتباط دائمی و مفید مدیریت محترم حوزه قم با این حوزه هاست به طوری که حوزه ها بتوانند از رهنمودهای سازنده و کارگشای مدیریت بصورت کتبی و شفاهی استفاده لازم را برده و با در اختیار گذاشتن امکانات کافی از سوی آن مرکز مانند کتاب، جزوه، استاد و غیره، نقایص موجود را برطرف سازند، البته این بدان معنی نیست که از حوزه های شهرستان سلب اختیار شده و کاملا وابسته به آن مرکز باشند، زیرا بدیهی است که حفظ استقلال مسؤولان و اساتید محترم شهرستانها که بعضا از مقام علمی و اخلاقی بسیار بالایی برخوردارند ضروری است .

عامل دیگری که از اهمیت بیشتری برخوردار بوده و آرزوی زعمای این مدرسه است، هماهنگ و مرتبط بودن حوزه های شهرستان با یکدیگر است; یعنی حداقل حوزه های هر استان دارای مرکز واحدی به نام «شورای هماهنگی حوزه های استان » باشند تا بدینوسیله بتوانند خواسته ها و نظریات خود را به یکدیگر انتقال داده و ارتباط آنها با مرکز مدیریت حوزه علمیه قم نیز آسانتر گردد .

عامل چهارمی که در اینجا وجود دارد این است که برنامه های مدیریت حوزه علمیه قم باید به گونه ای باشد که طلاب شهرستانی را در همان شهرستان حفظ کند چنانچه گامهای مؤثری نیز در این جهت برداشته شده است مانند تشکیل حوزه های امتحانی در شهرستانها و تشویق حوزه های نمونه و معرفی آنها از سوی آن مرکز و غیره، لیکن همچنان تفاوتهای بین حوزه علمیه قم و شهرستانها وجود دارد . مانند استفاده از دفترچه بیمه درمانی امام خمینی قدس سره و یا تفاوت شهریه قم با شهریه شهرستانها است، و طبیعی است که این مسائل در خالی شدن حوزه های شهرستان و متمرکز شدن طلاب در قم مؤثر است .

نظام آموزشی وکیفیت تعلیم وتعلم

نظام آموزشی این حوزه کاملا با نظام آموزشی حوزه علمیه قم هماهنگ است چنانکه اکثر حوزه های شهرستان نیز به همین صورت است، یعنی کتابهایی که از سوی حوزه قم به حوزه ها معرفی می شوند اعم از عمومی و اصلی از جامع المقدمات تا مکاسب و کفایه، در این حوزه تدریس می شود و در کنار اینها مباحث مختلف اعتقادی، تاریخی، تفسیری، احکام و درس اخلاق نیز در فرصتهای مناسب از جمله بین نماز مغرب و عشا تدریس می شود ضمن اینکه ادعیه و توسل نیز در شبهای جمعه و چهارشنبه و نماز جماعت در هر سه وقت برگزار می شود .

پیشرفت آموزشی طلاب دراین مدرسه علی رغم نوساناتی که در هر سال مشاهده می شود در مجموع موفقیت آمیز است و می توان عامل موفقیت این عزیزان را توکل بر خدا و وجود انگیزه تحصیل از یک سو و اشراف مستمر و پیگیری جدی مدیر و اساتید محترم حوزه از سوی دیگر و دور بودن نسبی این حوزه از شهر که باعث فراغت و تمحض بیشتر طلاب در درس و بحث شده و فضای کاملا مناسب و باز محیط طبیعی مدرسه دانست .

در این حوزه شبها بعد از نماز مغرب و عشاء مطالعه دسته جمعی به مقدار دو ساعت در محل کتابخانه و مسجد برقرار است و صبحها بعد از نماز صبح طلاب در مسجد اجتماع کرده و مشغول مباحثه به مقدار یک ساعت و نیم می شوند، و به نظر می رسد که طلاب این حوزه از نظام آموزشی و کیفیت تعلیم و تعلم آن خرسند باشند و شاهدش این است که طلاب از شرق و غرب استان یعنی از گنبد تا تنکابن و رامسر و بعضی از استان گیلان و حتی از شهرهای دوردست مثل بیجار، تبریز، اهر، اصفهان، تهران و غیره سالها در این حوزه مشغول تحصیل می باشند .

منابع مالی مدرسه

۱ – تبرعات مردم خیر و نیک اندیش این شهر .

۲ – وجوهی که هر ماه از ناحیه مراجع عظام به عنوان شهریه می رسد و بین طلاب تقسیم می شود .

۳ – وجوهی که مردم به عنوان خمس یا زکات می پردازند .

برنامه های فرهنگی و تبلیغی

خدمات فرهنگی و تبلیغی این حوزه را می توان در دو بخش خلاصه کرد; یکی در زمان جنگ تحمیلی و دیگر بعد از زمان جنگ .

در زمان جنگ از ابتدای تاسیس این حوزه تا اتمام جنگ تحمیلی تعداد زیادی از طلاب این حوزه به جبهه اعزا شدند و (۳) دوازده نفر از آنان مفقود و یا به درجه رفیع شهادت نائل آمدند و سه نفر از آنها نیز اسیر شده اند که به شکر خدا الآن جزء آزادگانند، و همچنین سه تن از طلاب این حوزه جانباز هستند .

اکنون نیز برنامه های تبلیغی مدرسه ادامه دارد و عده ای از طلاب که در سطح بالاتری قرار دارند انتخاب شده و برای اقامه نماز جماعت و تشکیل جلسات قرآن به محله های همجوار رفته و این سنت حسنه را زنده نگه می دارند . همچنین شورای بسیج این حوزه با سپاه پاسداران در جهت تشکیل ارتش بیست میلیونی همکاری می کند .

خدمات رفاهی

وسعت این مدرسه بیش از پنج هکتار و زیربنای آن پنج هزار متر مربع است ومشخصات زیربنایی آن عبارت است از:

۱ – دو دستگاه ساختمان دو طبقه برای خوابگاه مجردان که هر ساختمان دارای بیست حجره بوده و هر طبقه دارای سرویس کامل وضوخانه، حمام، دستشویی و ظرفشویی است .

۲ – چهارده دستگاه ساختمان سازمانی مجهز به آب، برق، شوفاژ و بعضا دارای تلفن برای اساتید و طلاب متاهل .

۳ – مسجد .

۴ – کتابخانه .

۵ – آشپزخانه .

۶ – تاسیسات، که عبارت از آب، برق، تلفن و شوفاژ است .

۷ – نهار طلاب و اساتید و سایر خدمتگزاران این حوزه هر روز آماده بوده و نان شام و صبحانه نیز شبانه روز در اختیار آنها گذاشته می شود .

پی نوشت:

۱) بارفروش نام قدیم شهر بابل است .

۲) تولد آن مرحوم در شهر قزوین بود، ولی اواخر عمرش را در بابل مسکن داشت .

۳) و در این میان شاهد افرادی هستیم که سی ماه در جبهه های حق علیه باطل حضور داشتند .

درباره نویسنده

طلبه فاضل

بسم الله الرحمن الرحیم / از اینکه اوقات خود را در این سایت سپری می کنید خوشحالیم. ان شاالله توانسته باشيم آنچه كه ازما انتظار داريد دراختيار شما گذاشته باشيم. همچنین شما می توانید با نظرات خود ما را خوشحال کنید.

تعداد نوشته ها : 240

ارسال یک دیدگاه

© تمامی حقوق این سایت متعلق به مدرسه علمیه فیضیه مازندارن می باشد توسط بیگ تم

بازگشت به بالا